poniedziałek, 13 marca 2017

Poznajemy wiosnę

TEMAT KOMPLEKSOWY: PRZEDSZKOLAK POZNAJE WIOSNĘ

Cele: (dziecko potrafi:)
- wymieniać zwiastuny wiosny i wskazywać je na obrazkach,
- dzielić rytmicznie słowa kojarzące się z przedwiośniem, 
- dokładnie przyglądać się otoczeniu,
- obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie wczesną wiosną,
- słuchać śpiewu ptaków,
- przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się podczas wycieczki po okolicy
- wiedzieć, co znaczy pojęcie „kwiaty chronione”
- składać w całość obrazki przedstawiające wiosenne kwiaty, nazywać je,
- zapoznawać się z melodią i słowami piosenki „Maszeruje wiosna”
- określać tempo i nastrój piosenki,
- ilustrować ruchem piosenkę,
- próbować wspólnie śpiewać piosenkę,
- słuchać opowiadania A. Galicy „Chomik szuka wiosny” ilustrowanego obrazkami połączone z wykonaniem wierzbowych bazi z kolorowego papieru i białej plasteliny
- wskazywać głównego bohatera opowiadania,
- wymieniać elementy przyrody, z którymi rozmawiał chomik, wskazywać je na obrazkach,
- oglądać gałązki kwitnącej wierzby,
- próbować wyjaśnić nazwę „bazie – kotki”,
- naklejać na kolorową kartkę sylwety gałązek i „kotków” z plasteliny i domalowywać pień
- dbać o porządek w miejscu pracy,
- osłuchiwać się z wierszem B. Formy „Prośba do słoneczka”
- próbować wyjaśnić, dlaczego wiosną robi się cieplej na dworze,
- uważnie słuchać wiersza,
- wyklejać plasteliną kontury słońca, doklejać oczy i uśmiechniętą buzię,
- porządkować stanowisko pracy i myć ręce po wykonanym zadaniu,
- słuchać opowiadania M. Kownackiej „Jak dzieci wiosnę przyspieszyły”,
- odpowiadać na pytania związane z treścią opowiadania,
- wiedzieć, co jest potrzebne do wzrostu roślin (słońce, woda, ciepło, odpowiednie podłoże),
- oglądać cebulę; określać jej kolor, kształt,
- oglądać na obrazkach i opisywać kolejne etapy wzrostu cebuli
- naśladować rosnące szczypiorki za pomocą rąk,
- oglądać nasiona rzeżuchy, innych ziół i warzyw; porównywać ich wielkość, kształt, kolor,
- naśladować kiełkujące nasiona i rosnące listki warzyw,
- dzielić się na grupy,
- sadzić cebulki dymki w doniczkach napełnionych ziemią, podlewać je,
- moczyć watę na spodku wodą, wysiewać na niej nasionka rzeżuchy,
- wysiewać w doniczkach nasiona warzyw i ziół, oznaczać je karteczkami z ich nazwami i obrazkami,
- rozumieć znaczenie nowalijek w codziennym jadłospisie,
- uważnie oglądać Inscenizację wiersza S. Karaszewskiego „Rozmowa z bocianem”,
- odpowiadać na pytania związane z treścią inscenizacji,
- oglądać obrazki ptaków, które wiosną przylatują z ciepłych krajów (bocian, jaskółka, szpak, skowronek), omawiać ich wygląd i wskazywać ich podobieństwa i różnice,
- słuchać nagrań głosów tych ptaków; zgadywać, do jakiego ptaka należą; próbować je naśladować,
- oglądać historyjkę obrazkową, opowiadać, co dzieje się na kolejnych obrazkach
- znać zwyczaje bocianów,
- naśladować lot bocianów oraz ich spacer po wiosennej trawie
- potrafi posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6.

Piosenka „Maszeruje wiosna”

Tam daleko gdzie wysoka sosna, maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna i ptaki wokoło lecą i świergocą głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat gdy go w górę wznosi zielenieje świat.

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu mała torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony a z nich każdy jest zielony

Ref. Maszeruje .....

Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas, każda trawka chce być już zielona
Gdybyś zapomniała inną droga poszła , zima by została mroźna.

Ref. Maszeruje

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz